Соціально-економічний паспорт міста Енергодара за 2012 рік

Соціально-економічний паспорт

міста Енергодара

за підсумками 2012 року

 

1. Загальні відомості

 

Місто Енергодар відоме як енергетична столиця України. Воно розташоване в південній частині України, на лівому березі Каховського водосховища (в Нижньому Придніпров’ї), на відстані 20 км від райцентру м.Кам’янка-Дніпровська, 7 км – від автодороги Кам’янка-Дніпровська-Бердянськ, 132 км – від обласного центру м.Запоріжжя, площа території міста – 6350,1 га.

Система органів місцевого самоврядування в м.Енергодарі представлена міською радою (у складі 46-ти депутатів), її виконавчим комітетом та структурними підрозділами.

Чисельність наявного населення міста станом на 01.01.2013 року складає 54,7 тис.чол.

 

2. Промисловість

 

Промисловість міста складається з 6 підприємств:

·                ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом», ВП «ЗАПОРІЗЬКА ТЕС» ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» (які є складовими енергетичного комплексу міста та основними наповнювачами бюджету) — виробництво електроенергії;

·                ПП «Енхол» – проектування систем, розробка конструкторської документації для атомної станції, його монтаж, налагодження, ремонт, технічне та оперативне обслуговування, а також обслуговування всієї холодильної техніки, що знаходиться на балансі АЕС, включаючи побутову, автомати газованої води, холодильні камери, вітрини, охолоджувачі води й газів, а також холодильні установки громадського харчування;

·                ВП «Атоменергомаш» ДП «НАЕК «Енергоатом», до складу якого входять завод нестандартного обладнання і трубопроводів (НСОіТ) та завод будівельних конструкції (ЗБК) — виготовлення обладнання і комплектуючих та надання ремонтних послуг для українських АЕС;

·                ТОВ «Велич» – виробництво хлібобулочних та кондитерських виробів;

·                КП «Виробничий комбінат «Тепло-водоканал» - надання послуг з централізованого тепло-, водопостачання та водовідведення.

Ними за 2012 рік реалізовано промислової продукції (робіт, послуг) у відпускних цінах на суму 10 975,7 млн.грн., виконання до попереднього року становить 112,5%, в тому числі по підприємствах:

-              ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» – 114,4%;

-              ВП «Атоменергомаш» ДП НАЕК «Енергоатом» – 78,9%;

-              ПП «Енхол» – 120,1%;

-              ТОВ «Велич» – 87,2%;

-              КП «ВК «Тепло-водоканал» – 105,7%.

 

3. Капітальне будівництво

 

         Будівництво житла в місті ускладнюється відсутністю у повному обсязі містобудівної документації та обмеженими фінансовими можливостями ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом». Тому, за підсумками 2012 року в місті не введено в дію жодного метра квадратного житла.

Основні соціально-економічні об’єкти, які потребують залучення інвестицій, в тому числі з державного та обласного бюджетів:

-              будівництво автомобільно-залізничого мосту через Каховське водосховище на р.Дніпро за напрямком м.Енергодар — м.Марганець (м.Нікополь);

-              розробка проекту щодо розчищення дна Каховського водосховища в районі господарсько-питного водозабору м.Енергодар. ІІ черга будівництва: влаштування експлуатаційних водозабірних свердловин на намитій косі-півострові;

-              реконструкція споруджень з модернізацією технології знезараження питних вод господарчо-побутового водозабору;

-              будівництво проточного каналу з насосною станцією перекачування;

-              реконструкція берегоукріплення набережної м.Енергодара;

-              реконструкція поливопроводу міста;

-              будівництво міні-заводу з утилізації твердих побутових відходів та інших вуглеутримуючих речовин в місті Енергодарі;

-              реконструкція теплових вузлів з установкою ІТП в житлових будинках м.Енергодара;

-              будівництво інформаційного центру;

-              створення музею під відкритим небом.

 

4. Житлово-комунальне господарство

 

Житлова та комунальна сфери – це багатогалузевий комплекс, у якому відображаються усі соціально-економічні питання життєзабезпечення населення міста. Забезпеченість житлового фонду централізованим водо- і теплопостачанням та водовідведенням складає 100%.

Послуги з водопостачання та водовідведення, з централізованого опалення та постачання гарячої води надаються комунальним підприємством «Виробничий комбінат «Тепло-водоканал», а послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій – комунальним підприємством «Підприємство комунальної власності».

Тарифи на житлово-комунальні послуги, що діють у місті станом на 01.01.2013 року:

Найменування

послуг

 

Одиниця

виміру

 

Вартість тарифу за категоріями споживачів

за 1 м.куб/грн. (у т.ч. ПДВ)

Рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 18.03.2010 №68

Споживачі «Населення»

Водопостачання

м³

1,70

Водовідведення

м³

3,11

Рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 15.10.2009 №264

Інші споживачі

Водопостачання

м³

2,35

Водовідведення

м³

4,53

Рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 18.03.2010 №68

Бюджетні установи,

організації

Водопостачання

м³

1,96

Водовідведення

м³

3,47

Тарифи на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, грн. (у т.ч. ПДВ)

Рішення виконавчого комітету

Енергодарської  міської ради від 17.02.2011 №43

Населення

Бюджетні установи, організації

Інші

споживачі

Без приладів обліку

З приладами обліку

Опалення  за 1 м²  площі в місяць

Підігрів води за 1 особу в місяць

Опалення  за 1 Гкал

Підігрів води за 1 куб.м.

Опалення, підігрів води за 1 Гкал

Опалення, підігрів води за 1 гкал

2,46

40,88

182,17

11,68

193,56

242,16

За 2012 рік КП «ВК «Тепло-водоканал» реалізовано послуг:  

-              з водопостачання – 10 841,2 тис.грн. (5 596,3 тис.м³);

-              з водовідведення – 15 090,7 тис.грн. (4 459,3 тис.м³);

-              з теплопостачання – 60 318,4  тис.грн. (322,9 тис.Гкал).

         Тарифи на житлово-комунальні послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надає КП «Підприємство комунальної власності» залишились без змін і становлять за 1 кв.м.:

-      для населення - від 1,85 грн. до 3,84 грн.;

-      для суб'єктів підприємницької діяльності  - від 1,66 грн. до 4,84 грн.;

-      для бюджетних установ - від 1,60 грн. до 4,80 грн.

 

5. Транспорт та зв’язок

 

В 2012 році в місті надавалися такі транспортні послуги по перевезенню пасажирів:

-              пільгових категорій – п'ятьма приватними підприємцями за маршрутами:

·       Енергодар – Кам’янка-Дніпровська (через Мічурино),

·       Енергодар – Благовіщенка (через Іванівку),

·       Енергодар – Дніпровка,

·       Енергодар — Н.Водяне;

·       міські маршрути.

-              по місту – трьома фізичними особами автомобільним транспортом на шести маршрутах;

-              працівників підприємств міста – за рахунок коштів підприємств.

Послуги по перевезенню пасажирів міжобласним, міжнародним та внутрішньообласним транспортом в місті реалізуються через Енергодарську автостанцію. Середня кількість відправлень, які постійно здійснюються на території автостанції – 135 (на добу), в т.ч.:

-              міжміських — 97, з них:

·       внутрішньообласних – 69;

·       міжобласних – 27;

·       міжнародних – 1

-              приміських — 38.

         Також Енергодарська автостанція надає такі послуги пасажирам та водіям:

·           кімнати матері та дитини;

·           довідкового бюро;

·           камери схову;

·           каси попереднього продажу квитків.

 

6. Торгівля та платні послуги

 

За 9 місяців 2012 року загальний обсяг роздрібного товарообороту підприємств торгівлі, включаючи ресторанне господарство, збільшився порівняно з відповідним періодом 2012 року на 17,9% - до 365,5 млн.грн., в тому числі:

-              товарооборот торгової мережі – 347,64 млн.грн.;

-              товарооборот ресторанного господарства – 17,84 млн.грн.;

-              роздрібний товарооборот у розрахунку на 1 особу населення –              6693,7 грн.

Обсяг реалізованих послуг (у ринкових цінах) за 2012 рік склав          112,9 млн.грн., що становить 101,3% до показника 2011 року, в тому числі   реалізованих послуг населенню за звітній період — 60,5 млн.грн., де відзначається зростання до минулого року на 26,0%.

В сфері ринкових послуг господарську діяльність здійснює                   ТЦ «Меркурій-V» на базі орендованого цілісного майнового комплексу «Енергодарський міський ринок». Спеціалізація послуг – змішана. Кількість торговельних місць всього складає — 2079, в тому числі:

-              для торгівлі овочевою продукцією – 480 місць;

-              для торгівлі продовольчими товарами – 390 місць;

-              для торгівлі непродовольчими товарами — 1099 місць;

-              м'ясний павільйон – 110 місць.

 

7. Розрахунки за енергоносії

 

         Стан розрахунків за спожиту електричну енергію та природний газ по м.Енергодару станом на 01.01.2013 року:

 

Споживачі

Електроенергія, тис.грн.

Природний газ, тис.грн.

 

Нарахова-но за рік

Сплачено за рік

%

Борг на 01.01.13. (з урахуван-ням минулих років)

Нарахова-но за рік

Сплачено за рік

Всього по місту, в т.ч.:

 

66 928,0

 

61 735,9

 

92,2

 

31 712,4

 

1 090,3

 

1107,1

 промислові підприємства

 

18 908,5

 

18 856,3

 

99,7

 

17 430,5

-

-

населення

8 526,8

8 545,4

100,2

685,6

1 090,3

1 107,1

житлово-комунальне господарство

 

 

11 175,0

 

 

9 875,0

 

 

88,4

 

 

6 435,6

 

 

-

 

 

-

бюджетні організації

 

4 793,3

 

4 727,1

 

98,6

 

200,2

-

-

інші спожива-чі, в т.ч. комунальні підприємства

 

23 524,4

 

6 477,2

 

19 732,2

 

2 785,6

 

83,9

 

43,0

 

6 960,5

 

6 039,8

-

-

 

8. Фінанси та бюджет

 

Доходна частина міського бюджету з урахуванням субвенцій та дотацій з державного бюджету за 2012 рік становила 344,5 млн.грн., або 101,1% від уточненого планового показника, з них:

·         надходження до загального фонду склали 281,2 млн.грн., або 100,7% від річного планового показника, в тому числі надходження з державного бюджету у вигляді субвенцій та дотацій 44,5 млн.грн.;

·         надходження до спеціального фонду – 63,2 млн.грн., або 103,1% від річного планового показника, в тому числі надходження з державного бюджету у вигляді субвенцій 11,8 млн.грн.

Видатки міського бюджету за 2012 рік здійснені на суму 307,6 млн.грн. (84,3% річних призначень), в тому числі по загальному фонду бюджету – 278,7 млн.грн. (97,9% річних призначень), по спеціальному фонду – 28,9 млн.грн. (36,0% річних призначень). У порівнянні з виконанням бюджету за 2011 рік обсяг видатків збільшився на 39,0 млн.грн. (14,5%), у тому числі по загальному фонду бюджету збільшився на 53,6 млн.грн., по спеціальному фонду зменшився на 14,6 млн.грн. 

Протягом 9 місяців 2012 року з негативним фінансовим результатом спрацювало 30,0% підприємств від загальної кількості підприємств із сумою збитку 0,97 млн.грн. З прибутком спрацювали 70,0% підприємств від загальної кількості підприємств, прибуток становив 11,6 млн.грн. В розрізі галузей економічної діяльності найбільш збитковими є галузі промисловості та будівництва.

Середньомісячна заробітна плата за 2012 рік по місту становила     5740,80 грн. та збільшилась з початку року на 19,4%. Рівень заробітної плати перевищив у 5,1 рази законодавчо встановлені державні соціальні гарантії (мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум) та у 2 рази – середній показник по Запорізькій області (2927,44 грн.).

Сума невиплаченої заробітної плати на економічно активних підприємствах міста станом на 01 січня 2013 року становила 49,0 тис.грн., на одному підприємстві ДП «Енергодартеплоенергомонтаж», яка погашена в повному обсязі 04.01.2013.

Заборгованість по соціальним виплатам станом на 01.01.2013 року відсутня.

         Станом на 01.01.2013 року заборгованість з обов’язкових платежів перед Пенсійним фондом України мають 128 платників на суму 1144,7 тис.грн. в тому числі:

-              дієвий статус боргу по 117 платникам на суму 387,4 тис.грн. (33,8%);

-              безнадійний борг по 3 платникам на суму 74,2 тис.грн. (6,5);

-              борг по 8 платниках, яких визнано банкрутами, на суму 683,1 тис.грн. (59,7%).

 

 9. Стан ринку праці

 

Середньооблікова чисельність штатних працівників в 2012 році склала 20,813 тис.чол., що на 1,6% нижче, ніж в минулому році.

Станом на 01.01.2013 року на обліку в Енергодарському міському центрі зайнятості перебувало 529 особи, з них 525 особи мали статус безробітного, на початок 2011 року ці показники складали відповідно 602 та 594 осіб.  Навантаження на 1 робоче місце становить 12 чоловік. Рівень зареєстрованого безробіття станом на 01.01.2013 року склав 1,4%.

Кількість працівників,що працювали у режимі неповного робочого дня – 503, що складає відповідно 2,4% до середньооблікової кількості штатних працівників.

З початку року в місті введено в дію 958 нових робочих місць, що менше, ніж в минулому році на 21,0% (1212), в тому числі юридичними особами введено в дію 46 нових робочих місць проти 230 в минулому році; фізичними особами шляхом укладання договорів з найманими працівниками — 708 нових робочих місць проти 799 в 2011 році; за рахунок осіб, які зайнялися підприємницькою діяльністю — 204 нових робочих місця проти 183 торік. Чисельність працевлаштованих громадян за направленням центру зайнятості становила 1467 особа, що складає 52,9% до загальної кількості незайнятих громадян. На заброньовані робочі місця працевлаштовано 24 особи.

10. Зовнішньоекономічна діяльність

 

Негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами в 2012 році склало      4,082 млн.дол. США та зросло в порівнянні з 2011 роком (0,476 млн.дол. США) в 10 раз. Обсяг експортних поставок в порівнянні з минулим роком збільшився на 410,2%, імпортних – збільшився на 650,1%. Коефіцієнт покриття експортом імпорту склав 0,21 (у 2011 році – 0,31).

Обсяги експорту до Російської Федерації становили 10,4% від загального обсягу експорту, країн Європи – 6,6%, Азії – 16,7%, Африка – 66,2%. В порівнянні з 2011 роком збільшився експорт товарів до Російської Федерації (на 68,1%), країн Європи (на 5,3%) та Азії (на 135,2%). Основу товарної структури експорту становили продукти рослинного походження – 82,9%, текстильні матеріали та текстильні вироби – 10,4%, вироби з каменю, гіпсу, цементу – 6,5% від загального обсягу експорту. Зростання експортних поставок відбулося по продуктах рослинного походження (на 1067,0%), текстильних матеріалах та текстильних виробах (на 68,1%), виробах з каменю, гіпсу, цементу (на 3,7%).

Імпортні поставки товарів в 2012 році з Російської Федерації становили 86,4% від загального обсягу імпорту, Азії – 7,4%, Африки – 3,1%, Америки – 3,2%. В порівнянні з минулим роком збільшився імпорт товарів з Російської Федерації майже у 254 рази, країн Азії на 413,5%.У загальному обсязі імпорту на поставки продуктів рослинного походження припадає 13,1%, машин, обладнання та механізмів; електротехнічного обладнання – 86,8%. Збільшення імпортних поставок відбулося по машинах, обладнанню та механізмах; електротехнічному обладнанню майже у 255 разів, продуктах рослинного походження – на 60,8%.

 

11. Інвестиції

 

         В 2012 році обсяг капітальних інвестицій склав 20,9 млн.грн., що становить 3,1% до відповідного періоду минулого року. Суттєве зменшення обсягів пов’язано із тим, що починаючи з 2012 року обсяги інвестицій ВП «Запорізька АЕС» ДП НАЕК «Енергоатом» та ВП «Запорізька ТЕС» ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» із статистичної звітності виключено та обліковуються за основними підприємствами-юридичними особами.

         За звітний період, в рамках державно-приватного партнерства з ТОВ ДТЕК в місто надійшло 1,2 млн.грн соціальних інвестицій проти 227,0 тис.грн в 2011 році. За рахунок коштів компанії ДТЕК проведено капітальний ремонт внутрішнього електроосвітлення приміщення в ЕНВК №1 (700,0 тис.грн.), придбано апарат штучної вентиляції легенів для немовлят пологового відділення ДЗ «СМСЧ №1» Міністерства охорони здоров’я України (300,0 тис.грн.) та проведено капітальний ремонт поливального водопроводу центральної площі в районі МПК «Сучасник» (200,0 тис.грн.).

         Не залишилися без уваги і цільові екологічні (зелені) інвестиції (Кіотський протокол до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату). Управлінням освіти міської ради у звітному періоді підготовлено 8 проектів на проведення робіт по заміні вікон для утеплення приміщень в навчальних закладах міста на загальну суму 14033,8 тис.грн. та рішенням Енергодарської міської ради від 08.8.2012 №1 надано згоду на проведення цих робіт.

         За результатами спільного засідання Наглядового комітету Державного агентства екологічних інвестицій України та Міністерства сільського господарства, харчування та навколишнього середовища Королівства Іспанія, яке відбулося 11.09.2012 проект зі збору та утилізації біогазу на полігоні твердих побутових відходів м.Енергодар включено до фінансування у 2013 році. Рішенням виконавчого комітету від 25.01.2013 №22 надано згоду на реалізацію цього проекту на території міста Енергодара.

         В 2012 році м.Енергодару були виділені кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам:

1.      На здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій у сумі 4000,0 тис.грн. (співфінансування з міського бюджету – 810,9 тис.грн.). Фактично виконано робіт з державного бюджету на суму 3997,7 тис.грн., з міського бюджету на суму 802,9 тис.грн., а саме: замінені вікна в 2 загальноосвітніх школах (№№4,7), 5 дошкільних навчальних закладах                  (№№3, 8, 9, 10, 12), міжшкільному навчально-виробничому комбінаті; проведено капітальний ремонт покрівель в 3 дошкільних навчальних закладах                      (№№4, 13, 16).

2.      На фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, у сумі 10222,2 тис.грн., в т.ч. капітальні видатки – 9199,9 тис.грн., поточні видатки – 1022,3 тис.грн. Фактично виконано робіт з на суму 9821,1 тис.грн., в т.ч. капітальні видатки – 9036,1 тис.грн., поточні видатки – 785,0 тис.грн., а саме: здійснено капітальний ремонт приміщень центральної бібліотеки; капітальний ремонт дитячої музичної школи; капітальний ремонт покрівель в 2 дошкільних навчальних закладах(№№10, 12), 12 житлових будинках, в міському палаці культури «Сучасник»; капітальний ремонт санвузлів в ЕЗОШ №2; заміну вікон в 3 загальноосвітніх школах (№№1, 2, 5), 3 дошкільних навчальних закладах (№№4, 5, 7); поточний ремонт бібліотек – філії №4, філії дитячої художньої школи; поточний ремонт вентиляції в 6 дошкільних навчальних закладах (№№3, 8, 13, 14, 15, 16).

3.      На будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у сумі 1593,5 тис.грн., в т.ч. капітальні видатки – 1084,3 тис.грн., поточні видатки – 509,2 тис.грн. Фактично виконано робіт на суму 1410,4 тис.грн., в т.ч. капітальні видатки – 1002,5 тис.грн., поточні видатки – 407,9 тис.грн., а саме: здійснено капітальний ремонт 3 внутрішньоквартальних доріг (вул.Радянська 15, 17, 19), поточний ремонт 4 внутрішньоквартальних доріг та розмітку доріг по 6 вулицям. Також, з обласного бюджету за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах виділено 700,0 тис.грн. на поточний ремонт 8 магістральних доріг ямковим способом. Кошти освоєні в повному обсязі.

Крім цього, з метою залучення інвестицій в економіку міста протягом 2012 року проведена така робота:

-              до дирекції Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування направлено проект «Удосконалення системи планування загальноміського громадського обслуговування населення зі створенням просторової моделі громадських центрів та детальною розробкою  головного громадського центру №1 м.Енергодар»;

-              на виконання розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 25.12.2006 №546 «Про проведення конкурсу інвестиційних проектів, що передбачають залучення коштів обласного бюджету (далі — інвестиційні проекти)» 13 серпня 2012 року відбулося засідання міської конкурсної комісії з питань оцінки та відбору інвестиційних проектів, за результатами якого були відібрані 8 інвестиційних проектів та надіслані обласній конкурсній комісії для участі у Конкурсі;

-              з 14 по 17 серпня 2012 року взято участь у загальнодержавній виставковій акції Барвиста Україна;

-              в ДБУ Запорізький регіональний центр з інвестицій та розвитку для поповнення бази даних Біржі інвестиційних проектів направлено анкету інвестиційного проекту «Будівництво міні-заводу з утилізації ТПВ і інших вуглевмісних відходів»;

-              розроблено та затверджено рішенням міської ради від 21.12.2012 №10 «Стратегію соціального партнерства ТОВ ДТЕК та територіальної громади міста Енергодара».

 

12. Малий та середній бізнес

 

         Протягом 2012 року зареєстровано 195 фізичних осіб – суб'єктів підприємницької діяльності, що на 6,6% більше, ніж в минулому році (183 особи). Станом на 01.01.2013 року на обліку в об’єднаній державній податковій інспекції в м.Енергодар Запорізької області перебуває 2015  фізичних            осіб-підприємців (станом на 01.01.12 – 2263).

         Надходження коштів до бюджету міста від сплати суб’єктами підприємницької діяльності зборів та податків (єдиний податок, податок з доходів фізичних осіб, земельний податок та ін.) протягом 2012 року склали 6,45 млн.грн., що становить 2,7% від усіх надходжень до загального фонду бюджету міста та в порівнянні з 2011 роком збільшилися в 2,0 рази.

 

13. Освіта

 

Дошкільне освітнє середовище міста складають 11 дошкільних навчальних закладів (далі - ДНЗ) та 1 навчально-виховний комплекс «ДНЗ-ЗНЗ». Рішенням сесії Енергодарської міської ради від 13.07.2012 №8 навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад» санаторного типу №10 «Ромашка» реорганізовано в дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу «Ромашка» №10, що дозволило збільшити потужність груп для дітей дошкільного віку на 3 одиниці. Станом на 01.01.2013 року дошкільною освітою охоплено 2705 дітей у 141групах(з урахуванням 2-х перших класів НВК №9).

         В 2012-2013 навчальному році в місті функціонує десять загальноосвітніх навчальних закладів:

·                три загальноосвітні школи I-III ступенів (ЕЗОШ №№2, 4, 7);

·                загальноосвітня школа I-II ступенів №6;

·                чотири навчально-виховні комплекси (ЕНВК №1, ЕНВК №5, ЕНВК «ДНЗ-ЗНЗ» №9 та ЕНВК «ЗНЗ ΙΙ-ΙΙΙ ст. – МНВК»);

·                багатопрофільна гімназія «Гармонія»;

·                багатопрофільний ліцей.

01 вересня 2012 року в структурі ЕНВК №1 відкрито колегіум, в якому навчається 924 учня.

         Охоплення дітей шкільного віку навчанням складає 100%. 

         В нашому місті активно розвивається позашкільна освіта. 51% дітей відвідують 308 груп у чотирьох позашкільних навчальних закладах.

На виконання рішення міської ради від 04.11.2011 №27 створено позашкільний навчальний заклад Енергодарську малу академію наук учнівської молоді Енергодарської міської ради Запорізької області.

Станом на 01.01.2013 року кількість дітей, які навчаються у дитячих школах естетичного виховання налічує:

ü              349 учнів дитячої музичної школи;

ü              420 учнів дитячої художньої школи.

Проблемні питання:

-                оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти: придбання технологічного обладнання харчоблоків, шкільних меблів, комп’ютерної техніки, навчальних посібників, оснащення та обладнання, які відповідають державним стандартам для профільних класів та класів з поглибленим вивченням окремих предметів, іграшок, спортінвентарю, тощо;

-                капітальний та поточний ремонт закладів освіти;

-                зростання частки витрат на утримання освітніх закладів у бюджеті міста;

-                утримання позашкільних навчальних закладів за кошти міського бюджету;

-                низький рівень впровадження здоров᾿язберігаючих технологій (погіршення стану фізичного здоров᾿я дітей, особливо дошкільного віку, психічного та соціального здоров᾿я учасників навчально-виховного процесу);

-                низький рівень забезпечення житлом педагогічних працівників навчально-виховних закладів міста;

-                кадрове забезпечення медичних ставок навчальних закладів.

14. Охорона здоров’я

 

Сфера охорони здоров'я  спрямовує свої зусилля  на забезпечення доступної медичної допомоги, створення умов для формування здорового способу життя. Функції з організації та надання медичної допомоги мешканцям м.Енергодара покладені на Державний заклад «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» (далі – ДЗ «СМСЧ №1»), структура якого не зазнала істотних змін, а профілактично-оздоровчі функції виконують два відомчі профілакторії ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» та ВП «ЗАПОРІЗЬКА ТЕС» ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго».

Структура ДЗ «СМСЧ №1» МОЗ України:

-         стаціонар на 440 ліжок;

-         доросла поліклініка (850 відвідувань за зміну);

-         дитяча поліклініка (350 відвідувань за зміну);

-         стоматологічна поліклініка (250 відвідувань за зміну);

-         відділення швидкої та невідкладної медичної допомоги;

-         діагностичні та допоміжні підрозділи та служби.

Забезпеченість ДЗ «СМСЧ №1» МОЗ України медичним персоналом в 2012 році становила:

-         лікарів — 161;

-         середній медичний персонал – 360.

Кількість відвідувань амбулаторно-поліклінічних закладів на 1 мешканця за 2012 рік – 10,0.

Проблемні питання:

-              низький рівень фінансування на утримання будівель, споруд, мереж, транспорту, технологічного та медичного обладнання лікувальної установи;

-              відсутність лікарів окремих спеціальностей;

-              недостатня укомплектованість кадрами, до нормативної складає 65%;

-              недостатня забезпеченість персоналу житлом, в тому числі малосімейним;

-              необхідність доукомплектування ДЗ «СМСЧ №1» МОЗ України м'яким та твердим інвентарем, медикаментами на випадок надзвичайних ситуацій та виникнення особливо небезпечних інфекцій.

 

15. Культура

 

            Мережа закладів культури в 2012 році була представлена двома будинками культури: Міський Палац культури «Сучасник» та Культурно-діловий центр «Молодіжний» ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом»; централізованою бібліотечною системою; художнім виставочним залом; дитячою художньою школою; дитячою музичною школою.

В 2012 році поповнено бібліотечний фонд вітчизняною та зарубіжною книжковою продукцією, а також періодичними виданнями на суму                45,9 тис.грн., з яких 35,2 тис.грн. – кошти міського бюджету, 10,7 тис.грн. – гранти та дарунки. Витрати в середньому на 1 бібліотеку в 2012 році склали 307,8 тис.грн. (297,6 тис.грн. – в 2011 році, 270,1— в 2010 році).

Проблемні питання:

-          недостатнє матеріально-фінансове забезпечення закладів культури;

-          застарілість матеріально-технічної бази закладів культури, необхідність придбання нових музичних інструментів, бібліотечної техніки, реорганізація оранжереї в скульптурну майстерню;

-          відсутність можливості прийняття на роботу випускників спеціалізованих навчальних закладів через неможливість надати житло та поставити на квартирний облік;

-          моральна застарілість великої частини бібліотечного фонду, неможливість повноцінного поповнення у зв’язку з недостатнім фінансуванням.

           

16. Екологія

 

Надходження до міського фонду охорони навколишнього природного середовища за 2012 рік становили 35,3 млн.грн. Залишок коштів фонду станом на 01.01.2013 року склав 60,9 млн.грн. Обсяг фінансування природоохоронних заходів у звітному періоді становив 39,2 млн.грн. відповідно до рішення Запорізької обласної ради від 23.02.2012 №14 «Про Перелік заходів, спрямованих на охорону та раціональне використання природних ресурсів у 2012 році» із змінами та доповненнями.

         На охорону та раціональне використання природних ресурсів із передбачених коштів використано 5,3 млн.грн., або 13,4% річних призначень, які направлені на придбання контейнерів для збору твердих побутових відходів; придбання дробарки для перероблення відходів деревини; озеленення міста; придбання  насосного і технологічного обладнання для заміни такого, що використало свої технічні можливості на каналізаційних системах; придбання сміттєвозу для збору та транспортування побутових відходів.

Важливі екологічні проблеми:

         1. Необхідність вибору майданчика, проектування та будівництва полігону промислових відходів. На сьогоднішній день відсутнє централізоване розміщення промислових і будівельних відходів. Захоронення промислових відходів здійснюється на відомчому полігоні ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом». Потужність існуючого полігону ВП «Запорізька АЕС» ДП  «НАЕК «Енергоатом» обмежена, тому немає можливості розміщувати відходи від сторонніх організацій міста. Для зберігання будівельно-промислових відходів ВП «ЗАПОРІЗЬКА ТЕС» ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» має тимчасово відведений майданчик.

         2. Значний вплив золошлаковідвалу ВП «ЗАПОРІЗЬКА ТЕС» ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» на довкілля, техногенне навантаження на геологічне середовище відходами 4 класу небезпеки, забруднення повітря, ґрунту, води, погроза здоров’ю людини і навколишньому природному середовищу.

         3. Необхідність розширення полігону твердих побутових відходів та влаштування нової карти. Станом на 01.01.2013 року з п’яти існуючих карт для розміщення відходів: карти №№ 1, 3, 4 законсервовані, карта №2 заповнена та підготовлена до консервації, відходи надходять на робочу карту №5. Згідно з проектом карта №5 може експлуатуватися протягом 2-3 років, що являє собою відносно невеликий строк експлуатації. м.Енергодар має лише одне спеціалізоване місце віддалення відходів, а після закінчення строку експлуатації карти №5 виникне проблема вивезення побутових відходів на спеціалізовані полігони, які зможуть прийняти відходи нашого міста. Вивезення твердих побутових відходів в інше місто, розташоване на значній відстані від м.Енергодара, є нерентабельним, бо призведе до великих, необґрунтованих фінансових витрат, які будуть перевищувати витрати на влаштування нової карти, окрім того перевезення побутового сміття на великі відстані екологічно небезпечно, бо є потенційною загрозою забруднення навколишнього середовища.

         4. Необхідність будівництва міні-заводу з утилізації твердих побутових відходів та інших вуглевмісних відходів.

         5. Необхідність проведення реконструкції берегоукріплення набережної. Через декілька років після завершення будівництва почалося руйнування бетонного покриття набережної – тріщиноутворення, обрушення бетонного покриття, провали ґрунту з утворенням порожнин. Крім того зафіксовано: техногенне обводнення території, яке призводить до підпору та підйому рівня підземних вод; ущільнення нижньої частини розрізу з утворенням порожнин під бетонним покриттям; суффозіонний винос піску при поверхневому стоці, а також випадки аварійних поривів питного та протипожежного трубопроводів, пов’язаних з ґрунтовими умовами. У випадку невчасного прийняття інженерних заходів можливий розвиток зон розущільнення вглиб житлового масиву, провальні деформації, оповзневі процеси.

         6. Необхідність проведення заходів по відновленню та підтриманню сприятливого гідрологічного режиму та санітарного стану прогулянкового каналу. Прогулянковий канал розташований в межах м.Енергодара та являє собою джерело підтримання температурно-вологого рівня в місті. Внаслідок відсутності проточності каналу виникають застійні зони, де відбувається інтенсивне накопичення донних відкладень і мулів. Перегрів води з недостатнім водообміном призводить до масового розвитку синьо-зелених водоростей, іноді до повного поглинання кисню в воді і заморних явищ, як результат – біологічне забруднення.   

         7. Необхідність виконання ІІ етапу робіт по бурінню додаткових свердловин за проектом «Розчищення дна Каховського водосховища в районі господарчо-питного водозабору м.Енергодара». В процесі експлуатації водозабору поступово погіршилась якість питної води по окремих компонентах, таким, як залізо та марганець, їх вміст підвищується внаслідок тривалої експлуатації водозабірних свердловин. На сьогодні з 30-ти наявних свердловин на господарсько-питному водозаборі в роботі знаходяться 24 свердловини, шість свердловин зупинені в резерв через високий вміст марганцю. Буріння та обладнання трьох додаткових свердловин дозволить забезпечити мешканців міста якісною питною водою в необхідній кількості.

         8. Виконання робіт з реконструкції напірних колекторів господарчо-побутової каналізації К21 і К22 Ду 400 від КНС-2 до об’єднаних очисних споруд. Ці колектори введені до експлуатації у 1983 р. Вони виконані із чавунних труб Ду400 (ЧНР 400), з глибиною залягання 2,0 м і укладені у пісчаний  ґрунт. На ділянці від КНС-2 до міського ринку, починаючи з 2002 року по теперішній час виявлено і усунено велику кількість проривів напірних колекторів К21 і К22. Характер проривів - розлом по всій довжині труби і, як слідство, витікання господарчо-побутових стоків на поверхню землі, забруднення навколишнього середовища і порушення нормального життєзабезпечення населення міста. Для недопущення викладеного і забезпечення безаварійної роботи колектора в 2011 році розроблено проект, що передбачає реконструкцію цієї ділянки шляхом санації.

         9. Проведення робіт по реконструкції очисних споруд з модернізацією технології знезараження стічних вод.  В даний час знезараження стічних вод на об’єднаних очисних спорудах (ООС) м.Енергодара здійснюється рідким хлором. Хлораторна установка, яка встановлена на ООС, є потенційно небезпечним об’єктом у випадку надзвичайних ситуацій. Знезараження стічних вод можливо здійснювати іншим, найбільш ефективним методом очищення – методом проходження стічних вод через ультрафіолетове випромінювання. Для цього необхідно будівництво комплексу споруд, яке передбачає дезінфекцію стічних вод за допомогою ультрафіолетового випромінювання.

         10. Проведення робіт по реконструкції з модернізацією технології знезараження питних вод.  За допомогою заміни системи знезараження води із знезараженням рідким хлором на знезараження гіпохлоридом натрію та ультрафіолетовим випромінюванням знизиться техногенний вплив на природнє  середовище та поліпшиться якість питної води до ДСТУ «Вода питна. Гігієнічні вимоги та контроль за якістю».

         11. Необхідність проведення робіт з реконструкції поливопроводу міста. Існуюча система міського поливопроводу фізично та морально застаріла. Залізні труби частково зруйновані корозією, природними та антропогенними чинниками. Сама система не охоплює багато важкодоступних для поливального транспорту ділянок та майже повністю відсутня в нових мікрорайонах міста. Для збереження міських зелених насаджень необхідно виконати реконструкцію системи поливопроводу в місті, яка передбачатиме мережу нечутливих до кліматичних умов трубопроводів (пластикові труби), що охоплюватиме все місто, застосування новітніх автоматичних технологій забору, розподілу та розпилення води, а також дієвих систем захисту поливопроводу від природних та антропогенних пошкоджень.

         12. Впровадження роздільного збирання твердих побутових відходів. Роздільне збирання твердих побутових відходів є одним з варіантів ефективного вирішення проблем у сфері поводження з ними. Користь розподілу твердих побутових відходів населенням виявляється, зокрема, у зменшенні навантаження на полігони твердих побутових відходів, збереженні природних ресурсів, поліпшенні екологічного стану територій, створенні стимулів для зменшення кількості утворюваних побутових відходів тощо.

 

17. Основні проблемні питання соціально-економічного розвитку міста:

 

         1. Недостатній рівень розвитку соціально-культурної сфери, пов'язаний з невиконанням  постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №282 «Про забезпечення завершення будівництва та прийняття в експлуатацію Запорізької АЕС у цілому» (недобудова передбачених об'єктів соціально-культурного призначання).

2. Відсутній розвиток будівництва житла.

3. Передача в комунальну власність м.Енергодар електромереж 3-6 мікрорайонів міста з матеріально-технічною базою.

4. Вирішення питання життєзабезпечення міста Енергодара у разі виникнення аварійних ситуацій. 

5. Необхідність будівництва автомобільно-залізничого мосту через Каховське водосховище на р.Дніпро за напрямком м.Енергодар - м.Марганець (м.Нікополь), яке створить умови для підвищення ефективності вирішення проблем міжрегіональної інтеграції обласного центру як із містом Енергодаром, Кам'янко-Дніпровським і Велико-Білозерським районами так із крупними центрами такими як Мелітополь, Нікополь, Кривий Ріг, Кіровоград і в цілому вплине на стратегію розвитку транспортної інфраструктури України.

Єдиним шляхом подолання цих проблем та покращення соціально-економічного розвитку території є залучення всіх можливих джерел фінансування, в тому числі обласного та державного бюджетів.